Kształcenie
Praktyki zawodowe
PROGRAMY PRAKTYK
W celu zapoznania się z programem praktyk - wybierz odpowiedni kierunek studiow oraz nabór (rok akademicki rozpoczęnia studiów).
KIERUNEK |
Nabór 2020/21 Nabó 2021/22 |
Nabór 2019/2020 |
Nabór 2018/2019 |
ADMINISTRACJA |
|||
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - profil ogólnoakademicki |
|||
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - profil praktyczny (Filia MM) |
|||
PEDAGOGIKA |
x |
||
PRAWO URZĄDNICZE |
|||
ZARZĄDZANIE |
PROGRAMY PRAKTYK
W celu zapoznania się z programem praktyk - wybierz odpowiedni kierunek studiow oraz nabór (rok akademicki rozpoczęnia studiów).
KIERUNEK |
Nabór 2020/2021 Nabó 2021/2022 |
Nabór 2019/2020 |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE |
||
PEDAGOGIKA |
||
ZARZĄDZANIE |
W celu zapoznania się z programem praktyk - wybierz odpowiedni nabór (rok akademicki rozpoczęnia studiów).
Nabór |
Program praktyk |
Nabór 2020/2021 Nabór 2021/2022 |
|
Nabór 2019/2020 |
PRAKTYKA NA PODSTAWIE PRACY ZAWODOWEJ/ WŁASNEJ DZIAŁALNOSCI GOSPODARCZEJ/ WOLONTARIATU/ STAŻU
Słuchacz składa następujące dokumenty :
- wniosek o zaliczenie praktyk oraz oświadczenie,
- zaświadczenie o zatrudnieniu (ze wskazaniem od kiedy i na jakim stanowisku jest zatrudniony),
- zakres obowiązków.
Zakres obowiązków oraz miejsce zatrudnienia muszą być zgodne z programem praktyk na danym kierunku studiów.
WNIOSEK (do pobrania)
- logopedia
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą korekcyjno-kompensacyjna logopedy, dydaktyczną i terapeutyczną z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami oraz wadami wymowy oraz konfrontowanie nabywanej wiedzy psychologiczno - pedagogicznej z zakresu działań logopedycznych oraz terapeutycznych z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
Program praktyk i dzienniczek: LOGOPEDIA
- przygotowanie pedagogiczne
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z uzyskaniem uprawnień do nauczania określonego przedmiotu lub prowadzenia zajęć (wychowawczych, resocjalizacyjnych, kulturalno – oświatowych, korekcyjno – kompensacyjnych lub wyrównawczych) w zależności od posiadanego, lub uzyskanego przygotowania merytorycznego (w czasie studiów).
Program praktyk i dzienniczek: PRZYGOTOWANIE PEDAGOGICZNE
- terapia pedagogiczna
Słuchacz trzysemestralnych studiów podyplomowych w zakresie Terapia pedagogiczna powinien odbyć praktykę kształtującą jego kompetencje terapeutyczne opiekuńczo – wychowawcze, i dydaktyczne w wymiarze 180 godzin w placówkach oświatowych (szkoła i poradnia psychologiczno-pedagogiczna) prowadzących działalność z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej.
Program praktyk oraz dzienniczek: TERAPIA PEDAGOGICZNA
- zarządzanie placówką oświatową (studia poprzez e-learning)
Praktyka na studiach podyplomowych z zarządzania oświatą trwa 70 godzin. Praktykę można odbywać w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, w tym burasach, internatach, świetlicach szkolnych, ogniskach wychowawczych i świetlicach.
Program praktyk oraz dzienniczek: Zarządzanie placówką oświatową
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)
Praktyka na studiach podyplomowych z edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną trwa 120 godzin. Miejsce odbywania praktyki: przedszkole, szkoła lub oddział specjalny lub integracyjny (pod kierunkiem pedagoga lub psychologa szkolnego, nauczyciela wychowawcy klasy, nauczyciela wychowawcy świetlicy szkolnej) albo w placówka opiekuńcza, wychowawcza lub terapeutyczna, realizująca działania na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Program praktyk oraz dzienniczek: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Praktyka na studiach podyplomowych z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka trwa 120 godzin. Miejsce odbywania praktyki: ośrodek wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, ośrodek wczesnej interwencji przedszkole: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi oraz masowe, szkoła: specjalna, integracyjna, z oddziałami integracyjnymi oraz masowa, poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz specjalistyczna, ośrodek szkolno-wychowawczy oraz ośrodek rehabilitacyjny, instytucje niepubliczne takie jak: ośrodki, poradnie, fundacje, stowarzyszenia i inne prowadzące WWRD).
Program praktyk oraz dzienniczek: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
- edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Słuchacz (praktykant) trzysemestralnych studiów podyplomowych powinien odbyć praktykę kształtującą jego kompetencje w zakresie wyzwalania potencjału rozwojowego osób ze spektrum autyzmu na każdym etapie edukacyjnym: od wczesnego wspomagania rozwoju po przygotowanie do aktywności zawodowej w wymiarze 180h w placówce ogólnodostępnej, integracyjnej lub specjalnej.
Program praktyk oraz dzienniczek: Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- zarządzanie zasobami ludzkimi
Czas trwania praktyki na studia z Zarządzania zasobami ludzkimi wynosi 70 godzin w terminie odbywania studiów. Praktyka może być realizowana w wybranym przedsiębiorstwie prywatnym lub publicznym, instytucji/ jednostce administracji publicznej lub samorządowej, banku lub innej instytucji finansowej, organizacji non-profit, itp.
Program praktyk oraz dzienniczek: Zarządzanie zasobami ludzkimi
- socjoterapia
Praktyka na studiach podyplomowych z socjoterapii trwa 180 godzin. Praktyka jest realizowana w szkołach oraz placówkach prowadzących działalność socjoterapeutyczną (np. świetlice socjoterapeutyczne, świetlice środowiskowe, ośrodki szkolno - wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, stowarzyszenia i fundacje związane z działalnością socjoterapeutyczną).
Studenci rozpoczynający studia w roku akademickim 2019/2020 oraz 2020/2021
- ADMINISTRACJA I stopień – 360 godzin praktyk w V semestrze oraz 360 godzin praktyk w VI semestrze (łącznie – 720 godzin praktyk)
- PRAWO URZĘDNICZE I stopień - – 360 godzin praktyk w V semestrze oraz 360 godzin praktyk w VI semestrze (łącznie 720 godzin praktyk)
- Pedagogika I stopień - 360 godzin praktyk w V semestrze oraz 360 godzin praktyk w VI semestrze (łącznie – 720 godzin praktyk)
- PEDAGOGIKA II stopień - 330 godzin praktyk na IV semestrze
- PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA jednolite magisterskie - 240 godzin praktyk
- BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE I stopień (profil ogólnoakademicki) – 180 godzin praktyk w VI semestrze
- BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE I stopień (profil praktyczny) – 360 godzin praktyk w V semestrze oraz 360 godzin praktyk w VI semestrze (łącznie 720 godzin praktyk)
- BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE II stopień – 360 godzin praktyk w IV semestrze
- ZARZĄDZANIE I stopień - 180 godzin praktyk na VI semestrze
- ZARZĄDZANIE II stopień - - 390 godzin praktyk - 150 godzin na III semestrze oraz 240 na IV semestrze
Studenci rozpoczynający studia w roku akademickim 2018/2019
- ADMINISTRACJA I stopień - 360 godzin praktyk przewidzianych w programie studiów - należy rozliczyć do szóstego semestru
- PRAWO URZĘDNICZE I stopień - 360 godzin praktyk - 180 godzin na II semestrze oraz 180 godzin na IV semestrze
- PEDAGOGIKA I stopień - 150 godzin praktyk na semestrze VI
- PEDAGOGIKA II stopień - 330 godzin praktyk na IV semestrze
- BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE I stopień - 180 godzin praktyk na VI semestrze
- BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE I stopień - 360 godzin praktyk na IV semestrze
- ZARZĄDZANIE I stopień - 180 godzin praktyk na VI semestrze
- ZARZĄDZANIE II stopień - 390 godzin praktyk - 150 godzin na III semestrze oraz 240 na IV semestrze
Poniżej przedstawiamy procedurę związaną z realizacją zawodowej praktyki studenckiej oraz wzory dokumentów niezbędnych do jej zaliczenia.
Na początku student powinien zapoznać się z regulaminem praktyk oraz programem praktyk zawodowych na studiowanych kierunku i specjalności. Informacje te znajdują się na stronie internetowej Uczelni w zakładce STUDENCI I SŁUCHACZE, następnie PRAKTYKI ZAWODOWE
PRAKTYKI MOGĄ ODBYWAĆ SIĘ W FORMIE:
- zorganizowanej przez Uczelnię – student korzysta z przygotowanej przez Uczelnię oferty praktyk wynikającej z zawartych umów – lista znajduje się na stronie internetowej Uczelni w zakładce Biuro Karier,
- zorganizowanej indywidualnie – student samodzielnie organizuje praktykę i inicjuje podpisanie porozumienia z Instytucją, a uczelnia sprawuje nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przebiegiem praktyki,
- zatrudnienia na stanowisku zgodnym z wymaganiami programu praktyk na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- stażu lub wolontariatu, jeżeli ich charakter jest zgodny z wymaganiami programu praktyk,
- prowadzenia własnej działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami programu praktyk.
PRAKTYKA NA PODSTAWIE PRACY ZAWODOWEJ/ WŁASNEJ DZIAŁALNOSCI GOSPODARCZEJ/ WOLONTARIATU/ STAŻU
Student składa następujące dokumenty :
- wniosek o zaliczenie odbycia studenckiej praktyki zawodowej,
- zaświadczenie o zatrudnieniu (ze wskazaniem od kiedy i na jakim stanowisku jest zatrudniony),
- zakres obowiązków.
Zakres obowiązków oraz miejsce zatrudnienia muszą być zgodne z programem praktyk na danym kierunku studiów.
Wniosek o zaliczenie odbycia studenckiej praktyki zawodowej
Komplet dokumentów należy złożyć w Biurze Obsługi Kształcenia bądź bezpośrednio do Opiekuna Praktyk Studenckich.
Decyzję o zaliczeniu praktyki studenckiej podejmuje Prorektor ds. Kształcenia w porozumieniu z Opiekunem Praktyk Studenckich.
Informacja o zaliczeniu/niezaliczeniu praktyki zostaje podana poprzez ogłoszenie w uczelnianym systemie informatycznym on-line.
PRAKTYKA ODBYTA W WYBRANEJ PLACÓWCE
Student, po wybraniu placówki oraz zrealizowaniu warunków formalnych (przedstawienie programu praktyk, podpisanie porozumienia z placówką) realizuje praktyki zgodnie z kierunkiem i specjalnością realizowaną na studiach.
W przypadku chęci odbywania praktyki zawodowej w placówce, z którą Uczelnia nie ma podpisanej umowy, w celu przygotowanie porozumienia w sprawie przyjęcia studenta na praktykę/ umowy o organizację studenckich praktyk zawodowych na adres poczty elektronicznej Opiekuna Praktyk Studenckich, Beaty Zawadki, b.zawadka@wsge.edu.pl należy przesłać dane studenta oraz placówki (z uwzględnieniem dokładnego adresu oraz wskazaniem kierownictwa wybranej placówki).
Student dokumentuje odbycie praktyk w dzienniczku praktyk. Kompletność dokumentów - dzienniczek praktyk i załączniki (stanowią załączniki do Regulaminu zawodowych praktyk studenckich):
- dla kierunku "pedagogika"
Załącznik A |
Dzienniczek praktyk |
dla wszystkich specjalności |
Załącznik B |
Ocena końcowa zaliczenia praktyki pedagogicznej obserwacyjnej w placówce oświatowej |
dla specjalności nauczycielskiej |
Załącznik C |
Ocena końcowa zaliczenia praktyki pedagogicznej przedmiotowo-metodycznej w placówce oświatowej |
dla specjalności nauczycielskiej |
Załącznik D |
Przykładowy konspekt zajęć |
dla specjalności nauczycielskiej |
Załącznik E 1 |
Przykładowy arkusz obserwacji zajęć |
dla specjalności nauczycielskiej |
Załącznik E 2 |
Przykładowy arkusz obserwacji zajęć |
dla innych specjalności |
Załącznik F |
Ocena końcowa zaliczenia studenckiej praktyki zawodowej |
dla innych specjalności |
Załącznik G |
Sprawozdanie studenta ze studenckiej praktyki zawodowej |
dla wszystkich specjalności |
- dla pozostałych kierunków studiów
Załącznik A |
Dzienniczek praktyk |
Załącznik F |
Ocena końcowa zaliczenia studenckiej praktyki zawodowej |
Załącznik G |
Sprawozdanie studenta z studenckiej praktyki zawodowej |