+48 22 789 19 03 rektorat@wsge.edu.pl

Potrzeby edukacyjno–wychowawcze uczniów 2012

Archiwum konferencji

Potrzeby edukacyjno–wychowawcze uczniów 2012

23.10.2012 Potrzeby edukacyjno – wychowawcze uczniów wobec organizacyjnych i programowych możliwości polskich placówek oświatowo – wychowawczych. Spojrzenie wielodyscyplinarne

Tytuł konferencji: Potrzeby edukacyjno – wychowawcze uczniów wobec organizacyjnych  i programowych możliwości polskich placówek  oświatowo – wychowawczych. Spojrzenie wielodyscyplinarne

 

Konferencja z dnia: się 23 października 2012 

 

Miejsce: Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej  im. Alcide De Gasperi w Józefowie

 

Cel konferencji:

Potrzeby to główna kategoria rozwoju jednostki. Bez ich zaspokojenia niemożliwe jest mówienie o postępie społecznym. Jedną z najważniejszych jest potrzeba samorealizacji. Jej zaspokojenie realizowane jest między innymi za sprawą placówek oświatowo-wychowawczych. Edukacja to szczególny obszar funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa. Jako celowe, planowe i przemyślane oddziaływanie na osobowość człowieka przyczynia się do jego wzrostu samoświadomości i przejęcia przez niego odpowiedzialności za swoje życie. W dobie nieustającej niepewności odnoszącej się do materialnych  i instytucjonalnych aspektów ludzkiej i społecznej egzystencji ważne jest by jednostka potrafiła odpowiedzieć sobie samej i otaczającym ją osobom na pytania „Kim jestem?”, „Dokąd zmierzam?” 

Nasuwa się wiele pytań. Oto niektóre: Czemu ma służyć polska szkoła? Jak współczesny polski system oświaty (na wszystkich etapach edukacji) przyczynia się do rozwoju człowieka? Jak system oświaty praktycznie odnosi się do osób potrzebujących szczególnej uwagi czy wsparcia? Jaka w tym rozwoju jest rola nauczyciela, wychowawcy czy pedagoga? A w końcu i może to jest najważniejsze pytanie: Ku czemu zmierza polski system oświaty? Czy wiemy jaki ma być ostateczny kształt wszystkich przeprowadzanych korekt, reform? Czy działania polskiej szkoły i placówek oświaty jest spójny i koherentny czy wręcz przeciwnie przepełniony pierwiastkiem chaosu, labilności? Może w ciągłym reformowaniu polskiej oświaty zatracony został cel a najważniejsze jest nieustające  poprawianie tego co jest stworzone? 

Poznanie problemów z jakimi styka się edukacja i wychowanie, rozumiane jako świadome działania sfery instytucjonalnej, przyczyni się do doskonalenia procesów dokonujących się w sferze oświaty. Chodzi już nie tylko o enumerację problemów z jakimi styka się uczeń i jego rodzice ale przede wszystkim o wskazanie środków zapobiegających czy niwelujących skutki funkcjonowania ucznia w warunkach niedostatku. Celem jest ukazanie rozmiarów problemu i środków, które uczynią z młodego pokolenia Polaków pełnoprawnych beneficjentów systemu oświaty. 

 

Tematy, omawiane problemy, obszary tematyczne:

  • Trudności sześciolatków uczących się matematyki w klasie pierwszej zgodnie z nową Podstawą Programową.
  • Zagrożenia związane z nauczaniem matematyki w klasie IV po roku 2015.
  • Źródła, przyczyny, przebieg i skutki patologii wśród uczniów.
  • Motywowanie nauczycieli do pracy.
  • Zachowania przestępcze wśród gimnazjalistów a bezpieczeństwo społeczne w szkołach województwa mazowieckiego. Przemoc, cyberprzemoc, bezpieczeństwo w szkołach.
  • Modele kompetencji zawodowych pedagoga realizowane w wybranych szkołach wyższych kształcących studentów na kierunku pedagogika oraz ocena ich przydatności w praktyce pedagogicznej.

 

Komitet naukowy:

  • Prof. zw. dr hab. Witold Pokruszyński (JM Prorektor WSGE Józefów)
  • Prof. zw. dr hab. Witold Zdaniewicz (Rektor WSNS Mińsk Mazowiecki)
  • Prof. nzw. dr. hab. Magdalena Sitek (WSGE Józefów)
  • Prof. dr. Nikolai Ievtuch (Akademia Nauk Ukrainy)
  • Prof. zw. dr hab. Józef Bednarek (APS Warszawa)
  • Prof. zw. dr hab. Zbigniew Semadeni (WSGE Józefów)
  • Prof. nzw. dr hab. Ryszard Stępień (AH Pułtusk)
  • Prof. dr hab. Lesław Pytka (WSNS Mińsk Mazowiecki)
  • Prof. zw. Dr hab. Edward Erazmus (WSGE Józefów)
  • Prof. dr hab. Sońa Karikova (Uniwersytet im. Mateja Beli w Bańskiej Bystrzycy)
  • Doc. dr Peter Jusko (Uniwersytet im. Mateja Beli w Bańskiej Bystrzycy)
  • Prof. Miroslav Kryston (Uniwersytet im. Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy)
  • dr Krzysztof Dziurzyński (WSGE Józefów)
  • dr Barbara Antczak (WSGE Józefów)
  • dr Dorota Łażewska (WSGE Józefów)
  • dr Ewa Jagiełło (UPH Siedlce) 

 

Komitet organizacyjny:

  • Prof. nzw. dr hab. Magdalena Sitek – przewodnicząca
  • Dr Barbara Dobrowolska
  • Mgr Sylwia Ćmiel
  • Mgr Iwona Niedziółka
  • Mgr Aleksandra Ukleja
  • Mgr Miłosz Ukleja
  • Małgorzata Radecka – sekretarz

 

Adresaci konferencji:

Adresatami konferencji byli nauczyciele akademiccy reprezentujący poza pedagogiką także inne dyscypliny naukowe, nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjów, pedagodzy szkolni, psychologowie, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, pracownicy samorządowi zajmujący się edukacją, pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi.

 

Partnerzy konferencji:

Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej  im. Alcide De Gasperi w Józefowie

Wyższa Szkoła Nauk Społecznych  im. Ks. Józefa Majki w Mińsku Mazowieckim

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.